Aligning Your ESG Strategy with Consumer Expectations for Your Category

Het wereldwijde actieve marktonderzoeksbureau Ipsos heeft een onderzoeksmethode ontwikkeld voor het meten van de dubbele materialiteit en vraagt stakeholders van uw bedrijf om het bedrijf te scoren op verschillende thema’s. Uniek aan de methode van Ipsos I&O is dat ze gebruik maken van een MaxDiff analyse, waarbij ze in staat zijn om op een wetenschappelijk onderbouwde wijze te voldoen aan de nieuwe wetgeving.

Het is cruciaal om ESG-strategieën af te stemmen op de waarden van de consument deze is immers de belangrijksten stakeholder. Zo blijkt uit onderzoek dat 59% van de consumenten bereid is meer te betalen voor ethische en duurzame producten, en 70% geeft de voorkeur aan merken die hun persoonlijke waarden weerspiegelen.

 

Afwijkende voorkeuren per categorie

Onderzoek in de categorieën Quick Service Restaurants (QSR) en haarverzorging laat zien dat consumenten verschillende prioriteiten hebben.  Voor QSR benadrukken consumenten eerlijke lonen voor werknemers, afvalbeheer en verantwoorde inkoop van ingrediënten. In tegenstelling hiermee geven consumenten van haarverzorging prioriteit aan het minimaliseren van fabrieksvervuiling, het vermijden van dierproeven en milieuvriendelijke verpakkingen.

Om succesvol te zijn met ESG-initiatieven, moeten merken voortbouwen op hun erfgoed, hun ESG-inspanningen zichtbaar maken voor consumenten en hun communicatiestrategieën aanpassen aan de veranderende waarden van de consument. Door het ESG-landschap te volgen en strategieën af te stemmen op de verwachtingen van de consument, kunnen merken ESG effectief integreren in hun proposities en succes op de lange termijn behalen.

 

Andere whitepapers

MKB Meetbaar Duurzaam – De Volgende Stap
Dubbele Materialiteitsanalyse voor de logistieke sector
Addupp: White Paper Stappenplan VSME CSRD
The Impact of ESG on Private Equity, Understanding the Trans...
Handreiking Duurzaamheidsrapportage en -verantwoording voor ...