PS in Foodservice, de initiatiefnemer achter de PS Impact Score, heeft een belangrijke stap gezet richting een duurzamere toekomst – of in ieder geval naar meer inzicht daarin.
De PS Impact Score brengt de impact van producten gedetailleerd in kaart op basis van de ingrediëntendeclaratie, interne percentages, keurmerken en landen van herkomst. Daarbij wordt verder gekeken dan alleen de CO2-uitstoot. Ook andere factoren worden meegenomen in de berekening, zoals de uitstoot van broeikasgassen tijdens de productie en verwerking, waterverbruik, biodiversiteit, impact op de bodem, landgebruik, arbeidsomstandigheden en dierenwelzijn. Door al deze variabelen in beschouwing te nemen, biedt de PS Impact Score een compleet beeld van de impact van elk product.
Twintig vooraanstaande bedrijven in de foodservicesector hebben zich inmiddels aangesloten bij dit initiatief en streven naar een uniforme standaard voor duurzaamheidsdata die door de hele sector gebruikt kan worden. Onder de ondertekenaars van het convenant bevinden zich grote namen zoals Hanos, Sligro en Bidfood, cateraars Vermaat, Vitam, Albron en ISS, en restaurantketen Restaurant Company Europe. Met hun steun zetten deze bedrijven een belangrijke stap in de richting van transparantie en verduurzaming binnen de sector.