Handig overzicht wetgeving

Handig overzicht wetgeving

Afier Impact Accountants heeft een e-book samengesteld waarin overzichtelijk het wetgevingsproces staat weergegeven tot op heden.

Verhelderend is hun open benadering ten aanzien van de CSRD.

“We zijn anno 2025 gewoon niet onder de indruk van de regelgeving (die 800 pagina’s telt en 1.178 datapunten heeft) die al dan niet verplicht van toepassing kan zijn. We hebben daar een aantal redenen voor

1. Er is wel iets aan de hand op onze planeet. Bureaucratie is niet de oplossing, maar transparant zijn over de inzet op dit vlak maakt wel veel uit. Het stelt klanten, partners, financiers en andere stakeholders in staat om hun relatie meer inhoudelijk te beoordelen;

2. De ketenanalyse, de stakeholderanalyse en de dubbele materialiteitsanalyse zorgen voor goede focus. Focus die voor ieder strategisch proces van belang zal zijn of van belang is. Focus betekent ook dat je niet al deze thema’s, richtlijnen of KPI’s hoeft op te nemen;

3. Bepaalde materiele data waar je (nog) geen betrouwbare informatie over kunt rapporteren kun je beter als P.M. vermelden dan onbetrouwbare data te vermelden;

4. Het is heel gebruikelijk om in het rapport ook de ‘duurzame dilemma’s’ op te nemen. Een veel gebruikt voorbeeldrapport van Zeeman doet dat en toch heeft PWC haar goedkeuring gegeven;

5. De regeling zelf kent ook nog de nodige overgangsregelingen:

5A. In het eerste rapportagejaar mogen ondernemingen rapportages over verwachte financiële effecten van klimaat- en andere milieu-gerelateerde effecten, risico’s en kansen achterwege laten.

5B. Ondernemingen mogen voor de eerste drie jaar van verslaggeving de toelichting over verwachte financiële effecten beperken tot kwalitatieve informatie. Als het praktisch niet haalbaar is om kwantitatieve informatie op te stellen, geldt dit alleen voor klimaat gerelateerde financiële effecten.

5C. Voor het eerste rapportagejaar mogen ondernemingen bepaalde rapportagevereisten en datapunten over eigen personeel (ESRS S1) overslaan, zoals

-. sociale bescherming, werknemers met een handicap,
-. Gezondheid
-. Veiligheid
-. werk-privébalans.
-. Training en ontwikkeling

5D. Ondernemingen en groepen die niet meer dan 750 werknemers hebben, krijgen speciale vrijstellingen:


5D1. In het eerste rapportagejaar mogen deze ondernemingen bepaalde eisen overslaan ten aanzien van hun eigen personeel (ESRS S1) en scope 3 GHG-emissies (datapunt van ESRS E1).

5D2. Gedurende de eerste twee rapportagejaren mogen deze ondernemingen ook rapportages achterwege laten over: biodiversiteit en ecosystemen (ESRS E4), werknemers in de waardeketen (ESRS S2),  getroffen gemeenschappen (ESRS S3) en consumenten en eindgebruikers (ESRS S4).

In lijn met hun open benadering heeft het e-book:  Nuchter aan de slag met CSRD. Geen paniek, wel resultaat! U kunt het e-book vinden bij de whitepaper sectie van ESG-Executive

26 januari 2025

Lees ook

Nu ook Nederlands CSRD tegengeluid
CSRD-platform voor overheden
Wetgevingsstandpunten SRA
Cyberbeveiliging wel of niet opnemen in ...
CSRD vanaf het erf, stal of kas