Uit de derde editie van de Belgische Duurzaamheidsbarometer, die peilde bij 1.614 kmo’s in Vlaanderen, blijkt dat duurzaamheid een belangrijke rol speelt in hoe bedrijven zichzelf profileren. De bevindingen van de bevraging in 2024 tonen onder meer aan dat 88% van de Vlaamse kmo-bedrijfsleiders gelooft dat duurzaam ondernemen essentieel is voor het imago van hun onderneming. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat duurzaamheid niet alleen het imago versterkt, maar ook een positieve invloed heeft op de verkoop. Duurzaam ondernemen helpt bij het overtuigen van klanten, stimuleert de verkoop van producten en diensten, trekt nieuwe klanten aan en verhoogt de waardering van het bedrijf.
Tegelijk merken meer dan 60% van de bevraagde ondernemers op dat duurzaam ondernemen in hun sector vaak gepaard gaat met hogere kosten en een toegenomen complexiteit bij besluitvorming.
Daarnaast blijkt dat slechts één op de drie bedrijven over voldoende kennis en informatie beschikt om duurzame innovaties succesvol toe te passen in hun organisatie. Opvallend is dat deze kennis vaker aanwezig is bij middelgrote ondernemingen dan bij micro- en kleine bedrijven.