Breda, €5.750 ~ €7.450, tijdelijk contract tot 3 jaar
Werken bij het ministerie van Defensie maar niet als militair? De luchtmacht zoekt een collega die kan helpen om op gebied van duurzaamheid te veranderen. We zoeken dus iemand die met inzicht en overzicht in de achterzak; een goed gevoel voor dwarsverbanden en belangen; en in een pro-actieve samenwerking met stakeholders, een duurzame verandering kan ondersteunen. Ga jij aan op de vraag: hoe doen we dit in een veranderende toekomst? En ben je een ondernemend type? Dan zoeken we jou.
Naast 40.000 beroepsmilitairen werken er ook nog zo’n 16.000 burgers bij Defensie. Wil jij in je eigen vakgebied bijdragen aan een professionele defensieorganisatie en daarmee aan vrede en veiligheid in binnen- en buitenland? Als plaatsvervangend programmamanager Duurzaamheid CLSK help je de Luchtmacht weerbaarder te worden tegen klimaatverandering, meer zelfvoorzienend te worden doormiddel van circulariteit en vergroten we onze energiezekerheid. Dit zodat de Luchtmacht altijd haar taken uit kan voeren met een zo klein mogelijke footprint.
Wat ga je doen?
We zijn op zoek naar een plaatsvervangend programmamanager Duurzaamheid CLSK om duurzaamheidsprojecten vorm te geven voor de luchtmacht. Voorbeeld van een project is de implementatie van SAF (Sustainable Aviation Fuel). Hiermee willen we zorgen voor meer energiezekerheid en de reductie van CO2. Een ander voorbeeld is een onderzoek over de effecten van klimaatverandering op onze operaties, wat zich bezighoudt met toekomstige weersontwikkelingen. De focus op deze projecten houdt in dat je bezig bent om de impact van deze ontwikkelingen voor de luchtmacht in kaart te brengen, coördineert tussen de verschillende stakeholders en en plannen opstelt en uitvoert hoe de implementatie moet gaan plaatsvinden. Naast projecten ondersteun je ook de programmamanager met de leiding over het programma. Daarmee heb je schakel je zowel tussen de luchtmacht als de rest van Defensie en ondersteun je met het aansturen van de verschillende projectleiders. Hierbij heb je veelal contact met de projectleider in het veld, de beleidscollega’s in Den Haag, maar ook zeker met de gebruikers. Je zorgt voor een soepel verloop en voor een goede adoptie van het eindresultaat.
Wie zoeken we
Wie zoeken we?
Werk / denkniveau
- Afgeronde WO (Ir, Drs of Master) opleiding Informatica, Bedrijfskunde, Bedrijfseconomie, Bestuurskunde (WO werk- en denkniveau);
Afhankelijk van toegewezen werkveld:
Werkveld Opleidingen
- Communicatie – Relevante opleidingen voor het vakgebied, o.a. Informatiekunde of gelijkwaardig, aangevuld met cursussen op het gebied van informatiemanagement
- Facilitair – Algemene Economie, Bestuurskunde met economische variant
- Financiën – Algemene Economie/(Bedrijfs)Economie/ Bestuurskunde met economische variant/Registeraccountant(RA)/ Registercontroller(RC)
- ICT – Nader aan te geven
- Informatievoorziening – WO-opleiding o.a. Informatiekunde of gelijkwaardig, aangevuld met cursussen op het gebied van informatiemanagement
- Inkoop -Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde
- Personeel -Bedrijfskunde / Personeelswetenschappen / Sociale weten-schappen
Competenties:
- Organisatiegericht
- Analyseren
- Beïnvloeden
- Netwerken
- Omgevingsgericht
- Plannen en organiseren
Daarbij is een opleiding en/of affiliatie met het thema duurzaamheid een pre.
Dit krijg je van ons
Salarisniveau
schaal 12
Minimum salaris: €5.750 bruto per maand
Maximum salaris: €7.450 bruto per maand
Contractduur 1-3
Aantal uren per week 38
Plaats Breda, Noord-Brabant
Overige arbeidsvoorwaarden
Individueel Keuzebudget (IKB)
Vanaf 1 januari 2025 krijgen alle medewerkers van Defensie het Individueel Keuzebudget (IKB). Dit vervangt de eindejaarsuitkering en de vakantie-uitkering. Het IKB bouw je iedere maand op naast het salaris. IKB dat je hebt opgebouwd, kun je op drie manieren inzetten:
• Laten uitbetalen, maandelijks bij het salaris of op een moment naar keuze.
• Inzetten voor fiscale doelen, zoals een fiets, computer of de vakbondscontributie.
• IKB-uren kopen. Deze uren kun je verroosteren, vrij opnemen of sparen. Je kan ook IKB-uren opbouwen door 1 of 2 uur meer te werken per week.
Je hebt het hele jaar de tijd om je IKB in te zetten. Je kunt bijvoorbeeld in maart een deel laten uitbetalen, in juni besluiten om uren te kopen en in november een fiets uitruilen als fiscaal doel. IKB dat je aan het eind van het jaar over hebt, krijg je automatisch in december uitbetaald.
De organisatie Hoofdkwartier Luchtmacht
De Koninklijke Luchtmacht wordt aangestuurd vanuit het hoofdkwartier in Breda. De Commandant Luchtstrijdkrachten heeft de leiding, ondersteund door een plaatsvervanger en een staf.
Staf Commando Luchtstrijdkrachten
De Staf Commando Luchtstrijdkrachten maakt het beleid en stuurt de organisatie aan. De staf bestaat uit 3 directies, die elk over een ander gedeelte van het organisatiebeleid gaan:
De Directie Operaties zorgt dat luchtmachteenheden kunnen oefenen en klaar zijn voor inzet. Vanuit een commandocentrum coördineert de directie de inzet van de luchtmacht in binnen- en buitenland.
De Directie Materieellogistieke Instandhouding zorgt dat de luchtmacht over het juiste materieel beschikt.
De Directie Personeel en Bedrijfsvoering zorgt dat de luchtmacht over voldoende en kwalitatief goed personeel beschikt. En zorgt voor ontwikkeling, beheer en bewaking van de bedrijfsvoering.
Luchtmachtraad
De Luchtmachtraad neemt belangrijke beslissingen over de luchtmacht. De raad is het hoogste besluitvormings- en adviesorgaan binnen de luchtmacht. Het is vergelijkbaar met de Admiraliteitsraad, Landmachtraad en Marechausseeraad bij de andere krijgsmachtdelen.
De afdeling
Waar ga je werken?
Staf Commando Luchtstrijdkrachten bestaat uit 4 directies, het NASOC en 5 stafafdelingen:
- Directie Operationeel Beleid en Plannen (DOBP) is verantwoordelijk voor het vertalen van visie en strategie naar operationeel beleid inclusief uitvoerbare plannen en concepten, passend binnen de gestelde kaders en het beeld van de toekomstige krijgsmacht. Dit met als doel om hoogwaardig, efficiënt en effectief militair luchtoptreden – nu en in de toekomst – te kunnen garanderen.
- Directie Personeel (DP) zorgt voor de implementatie van effectief HR-beleid, het stellen van kaders en inrichtingsprincipes zodat de personele gereedheid van de organisatie wordt geoptimaliseerd en effectieve ontwikkelingsmogelijkheden worden geborgd.
- Directie Informatie, Materieellogistiek en Bedrijfsvoering (DIMB) ondersteunt de Commands en Staf CLSK bij het realiseren van integrale en informatie-gestuurde bedrijfsvoering en informatiegestuurd optreden.
- Directie Projecten & Innovatie (DP&I) borgt en vergroot het innoverend- en verandervermogen van CLSK en draagt bij aan de realisatie van de strategische doelstellingen van CLSK.
- National Air and Space Operations Centre (NASOC) zorgt voor het plannen, sturen, coördineren en regisseren van CLSK Airpower door het leveren van Air Command & Control en Situational Awareness om zo effectieve en efficiënte inzet van CLSK middelen op het operationele niveau te waarborgen.
- Stafafdelingen: Kernstaf, Kabinet, Stafgroep Safety, Stafgroep Juridische Zaken, Afdeling Financiën & Control
Je komt te werken bij de 4e directie in oprichting: Directie Projecten en Innovatie. De Directie Projecten en Innovatie is verantwoordelijk voor transitie. Wij realiseren de juiste programma’s en projecten met interne en externe partners. Zo implementeren wij de veranderingen die nodig zijn. De directie bestaat uit een aantal vaste componenten: een directeur, een P3M ondersteuningsbureau (P3O), een Innovatiecentrum (AIR) en een aantal (deel)portfoliomanagers. Daarnaast of daaronder, heeft DP&I een variabel bestand aan programmamanagers, projectmanagers en -medewerkers, waarmee we de transitie van de luchtmacht realiseren.
Bijzonderheden
- Een verplicht veiligheidsonderzoek en referentiecheck (op verzoek) maken deel uit van de selectieprocedure;
- Je dient de eed of belofte voor burgermedewerkers van Defensie af te leggen;
- Je hebt een Nederlandse nationaliteit of een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA). Dit is een vergunning die vreemdelingen van buiten de EU, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland het recht geeft om in Nederland te verblijven en te werken voor een periode langer dan drie maanden. Een vergunning is niet nodig voor werknemers uit landen van de Europese Economische Ruimte (EER) en uit Zwitserland. Voor deze landen geldt een vrij verkeer van werknemers.