Bedrijven maken voortgang in duurzaamheid, maar consument blijft sceptisch

Bedrijven maken voortgang in duurzaamheid, maar consument blijft sceptisch

Uit onderzoek van Capgemini blijkt dat grote bedrijven wereldwijd aanzienlijke stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. Sinds 2022 wordt jaarlijks de voortgang gemeten, en de resultaten laten een duidelijke stijging zien in aandacht en actie:

  • 71% meet het energieverbruik van industriële processen (+28% sinds 2022).
  • 69% herontwerpt producten om fossiele brandstoffen te elimineren (+22%).
  • 75% heeft een waterbeheerprogramma geïmplementeerd (+20%).
  • 66% investeert in het behoud van natuurlijke habitats (+23%).
  • 73% traint werknemers in milieubehoud (+21%).
  • 72% beschouwt recycling als een essentieel onderdeel van productie (+19%).
  • 61% schakelt externe partijen in om de sociale impact te communiceren (+12%).


Geopolitieke dynamiek als rem op duurzame investeringen
Hoewel bedrijven vooruitgang boeken, erkennen zij dat duurzaamheid niet losstaat van geopolitieke ontwikkelingen. Zo geeft 65% van de ondervraagde leidinggevenden aan dat geopolitieke onzekerheid duurzame investeringen vertraagt. Hierbij speelt de politieke situatie in de Verenigde Staten, waaronder de invloed van voormalig president Donald Trump, een belangrijke rol. Ruim 69% maakt zich zorgen over de impact van de politieke instabiliteit op duurzaamheidsprojecten.

Consumenten vermoeden greenwashing
Ondanks de inspanningen van bedrijven blijft het vertrouwen van consumenten in de oprechtheid van duurzaamheidsinitiatieven dalen. In 2024 gelooft 52% van de consumenten dat organisaties hun duurzaamheidsactiviteiten voornamelijk inzetten als greenwashing, een significante stijging ten opzichte van 33% in 2023.

Dit benadrukt de noodzaak voor bedrijven om transparanter te zijn over hun initiatieven. Misschien toch een overweging om vaker dan de huidige 61%, een externe partij in te huren om de sociale impact openbaar te maken.




Het onderzoek “a world in balance 2024” van Capgemini werd uitgevoerd onder 2.152 leidinggevenden van 727 organisaties met een jaarlijkse omzet van meer dan $1 miljard. Daarnaast namen 6.500 consumenten wereldwijd deel aan een enquête over hun perceptie van duurzaamheidsinitiatieven. Klik hier voor het volledige rapport

7 januari 2025

Lees ook

Ook investeerders prefereren CSRD stabil...
Vijf voor/over twaalf alarm
CSRD, ESPR, EUDR en EED negatieve impact...
Afvalsector Dubbele Materialiteitsanalys...
Trump remt Europa’s klimaatambities